Skottland

dag 3 forts.

Så tok vi turen til Ardbeg. Ikke mer smaking, men likevel kjekt å se, handle t-skjorter og litt mat.

Alle disse destilleriene har visitorcenters hvor man får historiene til destilleriet.

En liten hvil på Islay Hotell, et fantastisk hotell, nyoppusset og moderne, men likevel beholdt sin gamle sjarme. Ingenting stikker seg ut i Port Ellen, ingne store reklameplakater, ingen snublefeller på fortauet, og 840 pund i bot, hvis du ikke tar hundebæsjen din med deg :)

Deretter en nydelig middag, hummer og sjømaten her er absolutt noe som anbefales,fersk og billig.

Deretter var det OL - åpning.

Ardbeg destilleri

Dag 3

Siden vi ikke kunne gå direkte på whisky-smaking klokka 10.00, litt tidlig selv for vikinger som oss, dro vi til en tweed produsent på øya, som heter Islay wool mill. Her designet de og produserte tweed for de ulike destilleriene på øya.  Ethvert skotsk destilleri med respekt for seg selv har tweed produkter i sine farger. Islay wool mill hadde vært drevet i  over hundre år, og maskinene var fra den tiden. Så her var ingenting moderne. Vevene her kan man se på museum i Norge. Inngangen var så vanskelig å finne og bygningen så gamel og krokete at vi lurte på om vi var kommet feil. Men eieren tok imot oss og viste oss rundt. En opplevelse av de sjeldne. Hvilken eier har tid til det idag. Sier nok litt om livet på denne øya.

Vi dro fra the Mill til et lite tun hvor alle arts and crafts menneskene var samlet i bittesmå hus, hvor de solgte sine produkter. Her var det foto, sjokolade, øl og brukskunst i skjønn forening.

Så var vi klar for whisky!

Første stopp var Lagavulin, som er Eriks favoritt whisky. Der var det første en times smaking av de ulike produktene og deretter var det omvisning. Jeg satt i bilen og strikka under smakingen, og ble med på omvisningen.  jeg skulle jo være sjåfør må vite. Men med en så vakker utsikt over Atlanterhavet var det ikke noe problem å sitte i bilen en time. Det var bare å senke skuldrene, nyte utsikten og nyte livet.

Omvisningen var interessant i seg selv, her fikk vi inngående forklart hvordan man lager whiskyen på Lagavulin. For eksempel brukes bare regnvann på denne øya, ( det brukes av alle destilleriene) Malten blir levert fra Port Ellen, som leverer til de fleste destilleriene, og så er det torven , som blir hentet fra omegnet og brukt til å røyke malten. Hvor mye smak av røykt torv, avhenger av meskingstiden .Så da vet vi det !

Islay wool mill

Dag 2 forts.

Så etter en svært så enkel middag og noen dønninger ute i nesten  Atlanterhavet, kunne vi se Port Ellen, vårt tilholdssted de neste dagene. Her er det 8 Whisky destillerier, og vi skal besøke de fleste. Men også andre steder skal besøkes. Tror dette blir helt annerledes enn tidligere ferier vi har hatt. Da storbyer liksom har vært vår til tidligere. Vi var slitne etter en lang reisedag, så det ble tidlig kveld. Men dag 3 blir en dag med fokus på whisky.

Endelig ombord i fergen som skal ta oss til Islay, 2 timer tar det.

Dag 2.

På vei til Islay

Etter en tidlig frokost på Elgin, dro vi fra øst til vest i Skottland på 4 timer. Vi kjørte over heier og gjennom små landsbyer, og endte vel med å mene at venstrekjøring ikke var så vanskelig likevel. ( Det var Erik som kjørte, ikke jeg :))

Vi kom til fergeleiet, sånn omtrent 3,5 timer for tidlig og da var det plass til EN bil, det vil si akkurat plasss til oss, og det var den siste fergen som gikk den dagen til Islay, flaks er vel ordet kanskje. Selv jeg, som er sååååå tålmodig synes dette var lenge å vente.

Dag 1

Elgin Inn i Charlestown

Vi landet kl 21 i Edinburg, etter at vi kom sent avgårde fra Gardermoen pga mangel på flygeledere på jobb antar jeg. Vi hentet en CIA type stor som vi hadde leid, med ratt på feil side. Ingen av oss har noen gang kjørt på feil side av veien så spenningen var stor kan man si:) Noen ganger synes jeg nok vi var farlig nær kanten, men det var kveld og Erik kjørte. Vi fant Charlestown og kjørte etter et sengeskilt, siden vi ikke hadde bestilt noe hotellrom denne kvelden. Og bildet viser hva vi fant, et sjarmerende lite hotell som heter Elgin Inn, og en enda mer sjarmerede vert som spanderte mat og slopebærlikør, så dette var en utmerket start på et lite nytt eventyr.

Nyeste kommentarer

12.05 | 12:33

je hvil gjerne kjøpe denne oppskrifta

25.10 | 11:08

det er helt sant

24.10 | 22:12

Silje syns det var på tide for 4 år siden, og jeg er blitt MYE kjekkere med åra ;D